4 tips om een betere spreker te worden

Home / Blog / Inspiratie / 4 tips om een betere spreker te worden

De meesten van ons hebben een hekel aan spreken in het openbaar, maar voor managers is het natuurlijk een belangrijke vaardigheid om te hebben. Als u een inspirerende spreker bent, is het gemakkelijker om uw ideeën intern te verkopen, uw team rond een plan te verzamelen, met klanten te praten, op externe conferenties te presenteren of uw team eenvoudig een statusupdate te geven zonder super saai te zijn.

Bepaal uw doel

Voordat u uw presentatie maakt, is het belangrijk om een ​​doel te definiëren. U wilt dit van tevoren doen, zodat u alle informatie kunt verwijderen die uw doel niet direct ondersteunt. Door onnodige afleidingen te verwijderen, blijft uw gesprek gefocust en opzettelijk.

Een goed startpunt voor het definiëren van je doel is om na te denken over je publiek. Wat is de verandering in mentaliteit en gedrag die u wilt inbrengen? Bedenk hoe u ze brengt van waar ze nu zijn naar waar u ze wilt hebben. Nadat u de voor-en-na-wijziging hebt gedefinieerd die u wilt zien, kunt u uw presentatie overzicht rond die reis samenstellen.

Een verhaal vertellen

De meest effectieve presentaties verweven feiten en informatie tot een meeslepend verhaal dat het publiek raakt. Het verhaal dat u verteld, moet worden toegewezen aan een verhalende structuur die het beste past bij de doelen van uw presentatie.

Als je bijvoorbeeld een project update geeft en het interessant wilt maken, werkt een berg structuur goed. Het interessante van deze structuur is dat je ongeveer tweederde van je tijd besteedt aan het inlijsten van het probleem dat je oplost. Neem de tijd om de context uit te leggen achter je plan om spanning op te bouwen en los die spanning vervolgens op. Veel presentatoren delen alleen het plan en het valt plat omdat het publiek niet weet waarom ze zich in de eerste plaats om het probleem moeten bekommeren.

Je dia’s bouwen

Bij het ontwikkelen van een presentatie moet u zich in de eerste plaats concentreren op het aanscherpen van uw belangrijkste berichten en als laatste aan uw dia’s werken. Aaron Weyenberg, UX Lead voor TED merkt op: “Te vaak zie ik slide-decks die meer op presentator notities lijken, maar ik denk dat het veel effectiever is als de slides voor het publiek bedoeld zijn om ze een visuele ervaring te geven die bijdraagt ​​aan de woorden . ‘ Met andere woorden, heeft uw gesprek nog steeds zin zonder visuals? Je dia’s moeten het verhaal versterken en niet alles voor je vertellen.

Uw doelgroep bereiken

De meest inspirerende sprekers zijn degenen die echt verbinding maken met een publiek. Om uw publiek te bereiken, zegt Big Fish Presentations dat dingen intact moeten zijn:

De eerste is geloofwaardigheid. Mensen vinden je geloofwaardig als ze het eens zijn met je ethiek en zien je ook als iemand die een deskundige is. Met andere woorden, het is belangrijk om te weten waar je het over hebt. Begrijp uw publiek en citeer uw bronnen.

 

Bekijk ook

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.