Tips om uw zakelijk schrijven te verbeteren

Home / Blog / Zakelijk / Tips om uw zakelijk schrijven te verbeteren

Of u nu een ondernemer bent die op zoek is naar financiering of een middenkader wiens leven wordt geleefd via e-mail, sterk professioneel schrijven is essentieel om uw impact te vergroten. Maar professioneel schrijven is niet eenvoudig. Op de Harvard Kennedy School, waar ik les geef in schrijven, zie ik dat professionals elke dag worstelen met schrijven dat verwarrend, langdradig en onduidelijk is. Gelukkig is de manier om te verbeteren eenvoudig: goed schrijven richt zich alleen op wat uw publiek nodig heeft. Niets meer.

Universiteit

Voor velen van ons die leerden schrijven op de universiteit – waar ons schrijven ging over hoe slim we waren of hoe goed we het materiaal kenden – vergt het eerst oefenen van het publiek. U kunt beginnen door het voor uw lezer gemakkelijker te maken uw belangrijkste punt te vinden door eerst belangrijke informatie te delen; breng het hoger in zinnen, paragrafen en documenten. Het lijkt misschien ongemakkelijk om op deze manier te schrijven, maar in de professionele ruimte is je publiek bezig. Verplaats de onderste regel naar voren.

Wees kort

Een andere manier om empathie voor uw publiek te tonen, is door kort te zijn. Zijn je zinnen vier regels lang? Snijd ze neer. U kunt ook uw beknoptheid en helderheid verbeteren door met een actieve stem te schrijven. Academisch schrijven is passief, terwijl empathisch professioneel schrijven actief is. U kunt beoordelen hoe passief uw schrijven is door te zoeken naar enkele vaak gebruikte mishits, woorden als ‘zijn’, ‘niet’ en ‘is geweest’. Zodra je die woorden hebt gevonden, herschrijf je zinnen zodat ze actueel en actief zijn. Dit werkt niet altijd, maar vaak wel, en als je die zinnen herschrijft, maak je je stuk korter.

Schrijf inclusief en uitsluitend

Zorg er ook voor dat u inclusief en niet uitsluitend schrijft. Je baas (het beoogde publiek) kent misschien al je gebruikte termen en acroniemen, maar wat gebeurt er als ze je e-mail over een mogelijke nieuwe aanwerving naar Human Resources stuurt en ze buiten je jargon worden gelaten? Je zou miscommunicatie kunnen krijgen, of erger nog, het inhuren van de verkeerde persoon. Schrijf altijd voor een ‘slim beginnend publiek’ – een publiek dat over het algemeen slim is, maar niet weet waar je specifiek naar verwijst. Vermijd acroniemen en definieer alle termen; je wilt niet dat lezers zich dom voelen als ze er geen kennen, of iemand het rapport of de e-mail laten verlaten om iets op te zoeken. Ze komen misschien niet terug.

 

Bekijk ook

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.